Tekniikan Maailman toimittaja Maria Tojkander kuvaaja Sami Peltoniemen kanssa kävi Kaskisten satamassa raportoimassa Fortumin Pjelax -tuulivoimapuistoon sijoitettavien tuulivoimalaelementtien lastausta ja kuljetusta. Jättiläismäisten elementtien lastaaminen ja siirtely vaatii BB Logisticsilta erityistä tarkkuutta ja huolellisuutta.

Fortum rakentaa Pohjanmaalla Pjelaxin puistoon tuulivoimaloita, joiden siivet ovat 80 metriä pitkiä ja painavat 30 tonnia kukin. Miten elementit siirtyvät laivoista satamaan ja tuulivoimapuistoon?

Pjelaxin puisto on Kaskisten sataman ensimmäinen tuulivoimalaprojekti. ”Projekteja varten hankittiin 100 tonnin nostoon pystyvät nosturit satamaan jo viime syksynä”, kertoo Kaskisten sataman toimitusjohtaja Patrik Hellman. Nosturit ovat sataman nosturipalvelutarjoaja Havator Oy:n investointeja. Niillä nostetaan siivet ja muut raskaat osat laivasta satamaan. ”Kun laiva tulee satamaan siipiä täynnä, se toimii tuulella kuin iso purje”, Hellman kertoo. ”Silloin hinaajan pitää auttaa laivaa laituriin asti.”

Satamassa oli elementtien siirtoa varten kolme pitkien rakenteiden kuljetuksiin tarkoitettua ajoneuvoyhdistelmää. Yhteen voimalaan tarkoitetut kolme siipeä vietiin kerralla. Erikoiskuljetuksista maanteitse vastasi Ahola Transport. Elementtien kuljetusta silmällä pitäen Kaskisissa oli tehty jo 2022 alueellinen valtatie 67:n oikaisu ja mm. maantiekannaksen osuudella maantiesiltojen kantavuus oli varmistettu.

Katso tästä Tekniikan Maailman kuvareportaasista tarkemmin, kuinka lastaus ja poikkeuksellisen leveä ja pitkä kuljetus satamasta tuulipuistoon sujui. 

(Lähde: Tekniikan Maailma, toimittaja Maria Tojkander: Näin saapuvat tuulivoimalan suuret siivet, julkaistu 25.3.2023)

#kaskistensatama #fortum #pjelax #tuulivoimala #havator #bblogistics #aholatransport #tekniikanmaailma #TM